Цялото учение на дзен будизма е съсредоточено върху концепцията на това да се научим да живеем в настоящето - да се измъкнем от миналото, което вече го няма, и да не се привързваме към бъдещето, което все още не е, а да се потопим в това, което е.
Просветлението е свързано с определени видове знания, което е специфично за определено състояние на ума. Пълното и съвършено просветление трябва да включва променени състояниято на съзнанието.
В индуистките и будистки медитационни практики съществува концепцията за самадхи - състояние, при което изчезва самата идея за собствената индивидуалност, но не и съзнанието. Самадхи е това състояние на просветление, което се изразява в спокойствието на съзнанието, премахването на противоречията между вътрешния и външния свят.
На санскрит „самадхи“ означава „еднопосочна концентрация на съзнанието“. В състояние на самадхи сензорният опит няма смисъл. Човек губи връзка с материалния свят, с всичко, с което е свикнал. Остава само едно желание - да се пробуди в нирвана.
В историческото минало на човечеството е имало много учители, които са разчитали на собствения си опит, които са давали съвети и са учили други на по-ползотворни начини на живот. Буда представя много различни учения и всички те описват методи за пречистване на съзнанието и постигане на пробуденото състояние на Просветлението.
Има специален раздел от учението, посветен на трансформацията на ума и на мисленето, който описва методите за развитие на това, което се нарича „събуждащ ум“. Тези методи са донесени в Тибет от индийския наставник Атиша (982-1054), който обучава своите тибетски ученици. Тогава тази традиция се предава на първия - Далай Лама.
Основата на будизма е теорията за кръга на причинно-следствената връзка (днес е следствие от вчера и причината за утре) и концепцията за прераждането на душите (ако човек е нещастен, тогава той плаща за греховете, извършени в предишното му съществуване). В допълнение, крайъгълният камък на будизма са „четирите възвишени истини“. Ето кои са те:
Човешкият живот е пълен със страдания. Причината за страданието са неизпълнените желания. За да избегнете страданието, човек трябва да се поддаде на желанията.
Това може да се постигне, ако следвате тези осем стъпки - да имате праведни желания, намерения, действия, живот, реч, стремежи, мисли, воля.
Тези, които преминат през тези осем стъпки, ще постигнат нирвана - просветление и ще излязат от безкрайния кръг на преражданията. Според това учение, Буда е първият човек, преминал през дълъг кръг от превъплъщения и постигнал просветление.
Далай Лама XIV казва: „В рамките на ученията, които Буда Шакиамуни предлага на човечеството, нивата на практика са описани според способностите на неговите последователи. Всички учения на Буда са за тези, които практически се стремят да постигнат свобода от цикъла на прераждане. Буда не научи нищо, което не би било за доброто на света. Решимостта да се освободим от цикличното съществуване образува Пътя, който е безпогрешно средство за получаване на свобода."
Няма смисъл да се привързваме към този живот. Няма значение колко дълго ще живеем, така или иначе в крайна сметка ще трябва да умрем, губейки този ценността на живеенето. Никакво богатство не може да купи удължаване на живота.
Няма значение колко голямо е материалното богатство, което сме натрупали. Дори и да сте милиардер: когато умирате, със себе си няма да вземете нито една стотинка. Също така няма значение дали имате много приятели, защото в крайна сметка няма да можете да поканите някой от тях със себе си.
Трябва постоянно да имаме идеята, че животът, който е доминиран от лоши дела и скърби, е лишен от същността си. Щастието идва благодарение на спокойния ум, без успокояване на ума няма път към щастието. Основата на това е съзнателната решимост да се освободим от цикличното съществуване. Будистките писания обясняват, че няма начало за съзнанието и следователно няма начало за преражданията на всеки от нас.
Коментари