Феноменът на културата на консуматорството и материализма се превърна в глобална тенденция, която има значително въздействие върху обществото и околната среда.
Все повече експерти алармират, че консуматорството и културата на материализма имат значително отрицателно въздействие върху обществото и околната среда. В социален аспект културата на консуматорството и материализма насърчават хедонистично поведение, индивидуализъм и нездравословни социални състезания. Относно икономическия аспект, консуматорството и културата на материализма водят до лични и семейни дългове, инфлация и икономически кризи. Относно екологичния аспект, консуматорството и културата на материализма водят до изчерпване на природните ресурси, замърсяване на околната среда и изменение на климата.
Консуматорството и културата на материализма имат сериозни последици за обществото и околната среда. Усилията за насърчаване на отговорно и устойчиво потребление са крайно необходими за минимизиране техните негативни въздействия.
Консуматорство и материална култура
Началото на засиленото потребление се поставя през 90-те години с развитието на самото потребителско общество. Утвърждава се идеология на консуматорството, при която човешкият живот се осмисля от това, което се консумира, а не от това, което се произвежда. Идеологията на консуматорството е форма на отклонение, при което всяко общество ще изпита безкрайно желание за консумация. Чрез потребление на стоки консуматорското общество може да осигури социална идентичност. Ако не консумирате стока или услуга, вие ще се чувствате неудовлетворени. Междувременно, като се консумират стоки и услуги, ще се усещат удовлетворение, а също и щастие във всеки индивид.
От това разбиране се създава идеология, която отчита, че тези нужди трябва непременно да бъдат задоволени. Но въпросните нужди са неща, с които ние всъщност не вършим нищо полезно за себе си. От дрехи, чиято неотложност е да покрият тялото, през призмата на консуматорството, вече се нуждаем от дрехи, които имат висока стойност на марката или се разглеждат като ценни сред самата общност.
Поведението на потребителите или консуматорството се изразява в склонността на човек да се държи неразумно, като купува нещо или прави неочаквана покупка. В резултат на това той харчи пари безразборно и ирационално, само за да получи това, което вижда като символ на привилегия.
Консуматорското поведение може да бъде катализирано от средата, като например когато човек се събира за обсъждане на актуални неща и най-новите продукти. Много отчетлив е и ефектът от рекламата в социалните медии, който може да ни повлияе да купим продукти, които не са непременно в съответствие с нуждите на днешния живот. Това разбиране може да направи хората материалисти, тъй като консуматорството дава приоритет на нещата, които не са важни, и дава нереално усещане за социален статус.
Материализмът е начин на мислене за значението на собствеността в живота на човека. Материалистите вярват, че придобиването на богатство и вещи е важно в живота, важно за щастието и съществено в определението за успех.
Материалистите също са склонни да ценят финансовия успех повече от другите житейски цели като общност, социална принадлежност и себеприемане. Обикновено материалистите пренебрегват етиката, тъй като тя не е подходяща мярка за живота.
Хората с материалистични ценности проявяват три основни характеристики:
Това са:
- измерването на успеха на човек въз основа на притежанията;
- централното място на притежанията в живота на човека;
- приоритизирането на притежанията като най-високото удовлетворение и удоволствие в живота.
Потребителската култура е мотивирана от възхода на капитализма, насърчаван от Карл Маркс, което доведе до раждането на либерализма.
Консуматорската култура в основата на капитализма е култура, в която има халюцинации, сънища, неистини, опаковки на продукти и т.н., и всичко това е социално конструирано чрез икономическа комуникация (реклама, представления, медии) на капитализъм.
Материализъм и консуматорство - същност
Съвременният свят се характеризира с бърз прогрес в различни полета, включително секторите на производството и потреблението. Хората сега живеят в изобилие от стоки и услуги. Лесният достъп и непрекъснатите маркетингови практики създават желание да продължите да купувате и консумирате. Това явление е известна като консуматорска и материална култура.
Консуматорството е основно идеология, която набляга на покупката и собствеността върху блага като източник на щастие и изпълнение на социалното състояние. Хората се насърчават да продължат да купуват най-новите артикули, независимо от това дали наистина имат нужда от тях, или не. Тежки рекламни витрини за бляскав начин на живот, който може да бъде постигнат само чрез притежание на определени стоки. Това предизвиква чувство на неудовлетвореност и изкуствени нужди, които постоянно трябва да се посрещат.
Културата на материализма, която е крайъгълният камък на консуматорството, прави притежанието на стоки мярка за успех и самооценка. Индивидите се съдят по това, което притежават, а не по това кои са. Хората, които притежават маркови и луксозни стоки, се считат за по-успешни и превъзхождащи. Обратно, тези, които не могат да бъдат в крак с най-новите тенденции в потреблението, са пренебрегвани. В резултат на това обществото е в капана на безмилостната конкуренция на притежанията.
Отрицателните въздействия на консуматорството и материалната култура са вече очевидни. Индивидите са в капана на цикъла на купуване и хвърляне нещата бързо (култура за еднократна употреба). Това не само води до натрупването на отпадъци, но също и до свръхексплоатация на природните ресурси. Неконтролираното масово производство допринася за замърсяването на околната среда и увреждане на екосистемата.
В допълнение към въздействието върху околната среда, консуматорството също има отрицателно въздействие върху психическото и финансовото здраве на хората. Желанието за покупка постоянно може да предизвика стрес, безпокойство и депресия, особено ако
индивидите не са в състояние да задоволят желанията си за потребление. Също така не е необичайно те да попаднат в дългова дупка поради неразумно използване на кредитни карти или друг вид заеми.
Освен това консуматорството и културата на материализма създават индивидуалистично и апатично общество. Социалните взаимоотношения се основават на личен интерес. Семейните връзки и приятелствата отслабват с обръщането на основния фокус в живота към материални притежания. Индивидите се отчуждават и губят истинското значение на щастието.
Как да излезем от капана на консуматорството и материалистичната култура
Промяната на парадигмата в мисленето е решаваща първа стъпка. Трябва да
разберете, че истинското щастие не идва от притежанието на блага, а от по-съществени неща като силни социални връзки, смислен житейски опит и принос към околните среда.
Прилагането на минималистичен начин на живот може да бъде решение. Съсредоточете се върху преживявания и вътрешно удовлетворение вместо върху трупане на ненужни вещи.
Освен това е важно да бъдем критични към манипулативната реклама и маркетингови практики. Нека разумно реализираме едно консумативно общество. Купувайте неща, защото вие имате нужда от тях, не защото ги искате. Подкрепете марки, които дават приоритет на устойчиви бизнес практики. Установете качествени взаимоотношения с другите. Така можем да живеем щастливо и да допринесем за по-устойчиво бъдеще.
Как може да се победи тази пагубна култура
- Подобрено образование: Хората трябва да бъдат образовани за отрицателните въздействия на консуматорството и материализма. Това образование трябва да се осъществява чрез различни обществени канали като училища, медии и организации на гражданското общество;
- Насърчаване на минималистичен начин на живот: Минималистичният начин на живот подчертава простотата и удовлетворението от това, което човек има. Хората трябва да бъдат насърчавани да намалят консумацията си на ненужни стоки и услуги и да възприемат минималистичен начин на живот;
- Подкрепа за устойчив бизнес: Устойчивите бизнеси са тези, които дават приоритет на екологичната и социалната устойчивост. Обществата трябва да бъдат насърчавани да подкрепят тези компании чрез закупуване на техните продукти и услуги;
- Прилагане на екологични политики: Правителствата трябва да прилагат уместни зелени политики, за да се намали въздействието на консумацията върху околната среда. Тези мерки могат да включват забрана на пластмаси за еднократна употреба, въвеждане на въглеродни данъци и субсидиране на възобновяема енергия;
- Увеличете участието на общността: Общностите трябва да участват в усилията за предотвратяване на въздействието на консуматорството и материализма. Хората могат да участват в различни дейности, като почистване на околната среда, рециклиране на отпадъци и засаждане на дървета. Тези усилията за превенция продължават и изискват участието на всички заинтересовани страни – от индивиди, семейства и общности до правителство.
Като работим заедно, можем да минимизираме въздействието на консуматорството и материализма върху обществото и околната среда.
Коментари