Дали може да съществува нещо общо между музиката и екологията? На пръв поглед изглежда, че това са несъвместими понятия, но за креативността няма граници. Опитът на музиканта и еколога Бърни Краузе го доказва. Той е автор на научната дисциплина акустична екология.
Същност на акустичната екология
За да се разбере същността на акустичната екология трябва да се анализира откъде произхожда и какво представлява.
Най-просто казано акустичната екология използва звуците за анализ на здравето на околната среда.
Мравките, ларвите на различни насекоми, влечугите, земноводните, а също и вятърът, ромонът на реката създават звуков подпис. Всяко от тях има своята роля в общата звукова композиция на природата.
Всеки звуков пейзаж съдържа огромна информация. Това са ценни инструменти, с които може да се оцени здравето на целия спектър от живот в едно обитаемо място.
Използването на инструментариума за измерване на биологичното разнообразие е известно като акустична екология или още звукова пейзажна екология. Нейното начало е поставено от Бърни Краузе, който е автор и на основни термини в тази дисциплина.
Основни понятия в звуковия пейзаж
Дисциплината се занимава с такива въпроси като звуковите ефекти и взаимоотношенията на хората със звуците в околната среда, комуникацията на животните, където записите на повикванията при птиците от орнитолози са отличен пример за работата в този дял на акустичната екология, наречен биоакустика.
Акустичната екология се фокусира върху целия комплекс от биологични звуци в околната среда, за да се разбере колко дълбока е връзката на разнообразието от звуци с местообитанието. Благодарение на тази дисциплина се стига до осъзнаването на факта, че различните биологични видове хармонизират своите вокализации, модулират се взаимно и следват естествените звуци на самото местообитание.
В един оркестър инструментите са разделени на групи - струнни, метални, перкусии, дърво. В природата също има подразделения - геофония, биофония, антрофония.
Геофонията е от небиологични звуци - вятър, вода, вълни и други. Биофонията са всички звуци, генерирани от живи организми. Антрофонията са звуците, създавани от хората.
Анализ на звуковия пейзаж
Акустичната екология е мярка за биологичното разнообразие в природата.
Традиционните методи за оценка на местообитанието се дават чрез нагледно преброяване на индивидите в района. За да се определи обаче плътността на местообитаване, е нужна звукова картина, която дава съвсем друг вид представа.
Звуковият пейзаж разкрива степента на здравословното състояние на това пространство. Ако връзката не е здрава, биоакустичните модели са хаотични и несъгласувани.
Красивите природни мелодии са това, което ни показва, че тя е в синхрон. А това е полезно за хората, защото няма по-утешително преживяване от слушането на природата, тя възпитава сетивата.
Коментари