Златното сечение е термин от математиката, който широко се използва и в живота. То е станало почти митологично, но математикът Крис Бъд, който е изследвал този феномен, казва, че в цялата си практика е срещал негови проявления само 2 пъти.
Какво е златното сечение?
Златното сечение всъщност е число. Среща се както в прословутата книга Шифарът на Леонардо, така и в множество научни статии, където се демонстрира чрез него силата на математиката и нейното влияние във всички сфери на живота. Това число се поставя като основа на всеки красив модел в природата и затова го наричат божествена пропорция.
Твърди се, че значително число архитектурни елементи, както и такива в изкуството, музиката и природата съдържат елементи на Златното сечение. Партенонът и пирамидите в Египет се сочат като доказателство на наличие на това число в тяхната структура.
Друг пример за Златно сечение е структурата на човешкото тяло. Например височината на възрастен човек и височината на пъпа му имат съотношение, свързано със Златното сечение.
Древногръцкият математик Евклид е първият, който определя Златното сечение. Той стига до заключение, че това число може да се разглежда като съотношението между две дължини и за да се намери то, е нужно да има сегменти от линии в него, когато бъде наблюдаван даден обект. Това се отнася както за сгради, така и за човешкото лице.
Поради тази причина се приема, че в пропорциите на човешкото тяло може да се открие прословутото Златно сечение. Перфектното човешко лице всъщност има връзка с него.
Днешното изследване на този феномен доказва, че това всъщност не е вярно. Тялото има много възможни съотношения. Някои от тези числа са близки до прословутото откритие на Евклид, но повечето пропорции в тялото ни са близки по размер по принцип. Човешкият мозък има способността да намира различни фалшиви корелации, но ако те се изследват внимателно, се вижда, че могат да обслужват всяка хипотеза. Заблудите са многобройни и някои могат да бъдат опасни.
В архитектурата се използва понятие Златен триъгълник, а някои изследователи твърдят, че Леонардо е използвал Златното сечение в картините си. Самият художник само е споменавал за съотношение на цели числа в картините си, но това не доказва, че този феномен е залегнал в творбите му, още по-малко може да се приеме за сигурно и достоверно, че числото е универсален закон в природата и изкуството, както твърди неговият популяризатор Адолф Цайзинг.
Всъщност Златното сечение е едно невероятно число и няма нужда от фалшиви твърдения, за да бъде приемано като специално. То е свързано с реда на Фибоначи, който се открива в природата и наистина това ирационално число може да се наблюдава при растенията в градината и редица други синхронни проявления. То е важно, но не е съотношение, а най-ирационалното число. Така че митологията, свързана с него, е несъстоятелна.
Коментари