Сред последователите на духовните учения името на Ваклуш Толев е добре познато. Той е богослов, автор на книги с духовна насоченост като Седемте лъча на еволюцията, История и теория на религиите, Послания на Планетния Логос.
Толев е известен и като създател на духовно учение, наречено Път на Мъдростта и сдружение около него, като за своите последователи той се превръща в Учителя Толев, подобно на Учителя Дънов.
Същност на идеите на Ваклуш Толев
Толев принадлежи на православната вяра, но неговата религиозна доктрина се различава от християнските постановки, а в отделни моменти е дори срещу тях. Това е синкретична постановка, която обединява християнски, източни религии, окултизъм, езотерика и някои моменти от старобългарската символика.
Той се отнася критично към учението на Бялото братство, но много от идеите му са повлияни точно от Бялото братство. Ваклуш Толев може да бъде определен като постдъновист - окултист. За него идеите на орфизма, питагорейството, теософията, Кабалата, астрологията и много други вярвания представляват интерес и съответно има уклон и към техни идеи.
По-интересен е въпросът за разликите на учението на Ваклуш Толев и православното християнство.
Ваклуш Толев по отношение на Бог
Идеите за Бога при Толев са повлияни от езотериката и теософията. От езотериката идва идеята на Логоса, а това е всъщност Бог. Това е космическо същество, господар на света.
Заедно с него стои Всемирната майка, която подпомага Духа, за да се роди материята.
В православието има триединство на Бога - Отец, Син и Свети Дух, с това Толев е по-близък до Алис Бейли, която също говори за Бог, който е Духа и Майка - материя.
Ваклуш Толев за виждането за човека
Ваклуш Толев гледа на човека също през призмата на езотериката, за него той е Бог в развитие. Обожествяването на човека се постига в резултат на безброй прераждания, което противоречи на православното християнство.
За Толев Адам е небесно създание, андрогинно по своята същност и е в противоречие със земния Адам, който е създаден. В това си разбиране Толев е близък до идеите на Елена Блаватска, която също твърди, че Адам е бил андрогинно създание, което в последствие е разделено на мъж и жена.
Православието не подкрепя андрогинната теория и проповядва неговото раждане от земна пръст, след което Бог му вдъхва душа.
Теологът подкрепя идеята за седемте тела на човека и така учението му се подкрепя християнското учение за тялото и душата у хората.
Относно същността на Исус Ваклуш Толев също се различава от християнското виждане. За него няма изкупление, а победа над смъртта. По този начин той отрича спасителното дело на Христос, с което се доближава до Ню ейндж виждането, че човекът сам е отговорен за своето спасение.
Други дейности на Ваклуш Толев като Учител
Подобно на Дънов, Ваклуш Толев организира ежегодни срещу, но не в Рила, а в Родопите. Планината не е избрана произволно, тя е орфическа, с много езически светилища. Идеите на този богослов са чужди на християнското учение и представлява още едно ню ейндж движение.
Коментари