В християнското учение има много доктирини, но най-трудно въприеманата е тази за триединството на Бога. Тя се нарича още Света Троица. Тази доктрина представя Бог като единство от три личности - Отец, Син и Свети Дух.
Всеки един от тях е реална и равностойна личност, но и част от неделимо единство. Трудно е да се асимилира такава представа, тъй като е математически невъзможна, но все пак тя е в основата на християнското учение.
Както в Стария, така и в Новия завет се твърди, че Троицата е реално съществуващо положение. Идеята е, че има един Бог, който е сътворил всичко. И затова разказват всички пророци. Съществува Иисус, Божи син, равностоен на Отца.
Съществува и Свети Дух, който се приема от някои като неличностното божествено влияние върху хората, но според Библията той е реална личност, както Отец и Син. Според учението трите личности са равностойни и различни и всяка от тях е необходима.
В същото време те са едно цяло и се появяват в логически построена последователност. Бог Отец е източникът на всичко. Той се разкрива в и чрез Сина Божи, а Свети Дух произлиза от Сина. Отец е творческата мисъл, Синът е изреченото слово, а Духът е действието, което превръща замисъла в реалност.
Християнското учение обяснява, че триединството в закодирано в човешката природа. Хората усещат първо истината, че Бог трябва да е там някъде, вечен и създаващ всичко.
Също така те винаги са изпитвали желание да го видят и са изграждали различни модели на Бога, като са ги представяли за реални. Тази представа се свързва с Иисус Христос, Божия син.
Не на последно място те са искали да усетят присъствието на Твореца вътре в себе си Това е дълбоката интуиция за Светия Дух. Това е триединството на Бога, вградено в природата на човека, но и много често изопачавана и заменяна от фалшиви образи или отвлечени философски системи.
Теорията за трите лица на Бога, които са напълно равностойни, се оформя след ІV век в двете крила на християнското учение- западното и източното православие. В допълнение към тази идея съществува и виждането за двете същности на Божия син- човешката и божествената, заради което го наричат Богочовек или въплатен Бог.
Доктрината се оформя след изучаване на Свещенописанието и се създава в първоначален вид на Първия Вселенски събор в Никея през 325 година след Христа, а на следващите събори тя добива окончателен вид.
Неразбирателствата водят до създаване на различни крила и фракции в учението, които все още продължават да се делят по редица спорни въпроси и до днес, включително и за Светата Троица.
Коментари