На всеки се налага да запомня информация за дълго време: учители и ученици, деца и родители. Разбира се, най-големи количества от нея срещаме в периодите на обучение и изпити.
Какво да направите, ако текстът, прочетен 10 пъти вечерта, се възпроизвежда сутрин с мъка и наполовина? Може би въпросът е в процеса на запаметяване и фиксиране. Психолозите и експертите са сигурни: обичайното запаметяване няма да помогне тук. Какво може да се направи?
Как да помним повече
Говорете за прочетеното
Повечето от информацията, която усвояваме в училище или на работа, е доста тежка. Малко вероятно е отчетите за второто тримесечие, научни статии за смесено обучение или културни дискурси, да се нарекат леки. Експертите съветват: просто разкажете материала на вашите приятели, родители или колеги. Първо, малко вероятно е да повторите информацията, която сте прочели дума по дума, като се объркате в термини и причастни конструкции. Второ, преразказът включва други части на мозъка. Трето, възпроизвеждайки информация, вие ще я запомните в собствената си, „смляна“, но правилна форма.
Това е като във вица за младия учител: Обясних им урока за 10-ти път вече, че чак аз го запомних и го разбрах, но те така и не успяха.
Не трябва да четете на глас и да "шарите" с поглед
По-лесно е да научите стихотворение, ако го произнесете на глас. Но в случай на големи статии този метод не работи, забавя и разсейва. Когато четете, изобщо не е необходимо да шепнете думи или да се опитвате да произнасяте мислено това, което четете в момента. В този сценарий вниманието ви е разпръснато, нервната система и очите се уморяват, но текстът не се помни. И още нещо. Опитайте се да не поглеждате назад към вече прочетените пасажи, това събаря процеса и концентрацията, защото докато четете и запаметявате, влизате в определен ритъм.
Обсъждайте и спорете
Ако имате собствено мнение за това, което четете, тогава със сигурност няма да забравите същността му. Необходимостта от намиране на аргументи за дискусия води до емоционална връзка с материала. Когато човек си спомни, че даден факт, представен във времето, може да "порази врага", запомнянето му става почти приятно действие. Публикувайте мнението си в социалните мрежи, коментирайте материала, организирайте дискусии с приятели - методът е тестван от много години на обучение
Запишете това, което четете
Цветните химикалки, маркери и стикери са вашите помощници. Ако в момента целта ви е да запомните научна статия, доклади или сложен материал, тогава не можете да го направите без бележки. С решаването на тази трудност е свързан абстрактният метод: фиксирайки чутото или прочетено в удобна визуална форма, е много по-лесно да разберете „идеята на автора“. Използвайте ярки цветове (не повече от 2, освен синьо) или символи, маркирайте формули с маркер, правете списъци.
Поправете прочетеното: рисувайте
Защо мислите, че инфографиките и визуалните помагала са толкова популярни в образователната среда? Да, защото визуализираната информация се приема, разбира и запомня много по-лесно. Когато четете материал, който е труден и претоварен с термини, дръжте лист хартия наблизо, като фиксирате върху него основните връзки в текста. Стрелките, подчертаванията, зачертаванията определено ще помогнат: може да не си спомняте точната фраза, но запомнете местоположението на термина на листа и връзките около него и след това „издърпайте“ необходимата информация от паметта, като използвате метода на асоцииране.
Кога е най-доброто време за запомняне на информация
Въпреки факта, че и совите, и чучулигите живеят сред нас, учените стигнаха до извода, че най-важният текст е най-добре да се чете рано сутрин или сутрин. Преди лягане, когато имаме най-много време, е почти безполезно да четем с цел да запомним нещо, запаметяването само се влошава. Има изключения от правилото: ако мислите най-добре (само мислете, тъй като запаметяването не е механичен процес, а творчески, ако става дума за четене с разбиране) вечер или през нощта, планирайте това време от деня.
Къде е най-доброто място за запомняне на информация
Нека на вас и паметта ви бъде удобно. Тук отново мненията могат да се различават. Някой силно съветва да се учи в тишина, а някой свиква с външния шум толкова много, че спокойно се подготвя по време на междучасията и в препълненото шумно метро. Но силно съветваме учениците да се подготвят в спокойна среда. Намерете място, където нищо няма да ви разсейва, да привлича вниманието ви и да привлича вниманието върху себе си. Колкото по-дълго се фокусираме върху необходимостта да помним и разбираме, толкова по-малко го искаме.
Ако свързвате процеса на запаметяване или дори просто четене с негативизъм и раздразнение, тогава резултатите от него едва ли ще бъдат успешни.
Коментари