В испанската столица се съхранява копие на най-известната картина на Леонардо до Винчи - Мона Лиза. В музея Прадо е открита изложба, представяща копието на знаменитото произведение.
Тази картина доскоро е смятана за едно от копията на художника, които са наистина много, но преди десетилетие при реставрация се установява, че тъмният фон е поставен по-късно и скрива пейзажа, който е на заден план.
През 2012 година след премахване на този слой се открива истинският пейзаж, който много прилича на този в оригинала, но с някои много ценни за изследователите разлики.
Те дават основание да се направи извод, че картината не е правена след оригинала, от който неизвестният художник е заимствал, а е рисувана паралелно с тази на Леонардо и най-вероятно в неговото ателие.
Някои елементи от композиционното решение на картината са запазени по-добре от тези на оригинала. Устните на Джокондата са запазили розовия си оттенък, за който пише Джорджо Вазари в Животоописания.
Значение има и датата на създаване на копието на Мона Лиза. Оригиналът на Леонардо има доста широк диапазон на датиране. Предполага се, че е създаден между 1503 и 1519 година, когато гениалният художник умира. Копието е датирано в по-тесни граници - от 1507 до 1516 година, което скъсява датировката и за творбата на Леонардо.
Най-напред в Прадо са смятали, че картината е дело на един от двата ученици на майстора, които са били най-талантливи - Франческо Мелци или Андреа Салаи. Един от изследователите обаче смята, че това не е вярно.
Единствената картина, която със сигурност е на Салаи, защото е подписана от него, а също така и датирана, няма нищо общо с копието от Прадо. За Мелци не може да се допуска нищо със сигурност, защото няма запазена негова творба, с която да се прави сравнение.
Изследователите на Леонардо смятат, че копието е рисувано от неизвестен художник от ателието на да Винчи, който е автор на още 2 копия на негови картини - Спасителят на света и Света Ана, които също са представени на изложбата в Мадрид.
Важното в случая е, че копието на Мона Лиза помага да се разбере по-добре замисълът на Леонардо при създаването на шедьовъра.
Коментари