В българския фолклор е известен практикуван странен обичай, наречен Гонене на змей. Заедно с обичаите Пеперуда и Герман съставляват летните обичаи за прогонване на сушата.
Според народното вярване, ако настъпи продължителна суша и Пеперудата и Германа не успеят да я прогонят, значи в селището се е настанил змей. Този зловреден посетител не е от домашните пазители, а чужд, дошъл от друго село, защото иска да грабне някоя мома или млада булка или за да спира облаците и да не дава на дъжда да завали. Тогава общността решава да го прогони. Всичко това показва, че празникът не е обвързан с дата от календара.
След взимане на решението населението бива предупредено от глашатая за изпълнението на обичая. Хората не трябва да излизат от къщите си, а самите домове трябва да са широко отворени, кучетата вързани, за да могат гончиите, които се наемат с прогонване на змея, да имат достъп до всеки дом и до всяко кътче в него. Според вярването змеят може да се крие навсякъде - в домовете, в кошарите, в тесни скрити местенца и затова трябва да се провери навсякъде.
![Тайнството на обичая Гонене на змей](https://gradcontent.com/lib/600x350/crack-dried-soil.webp)
С прогонването на змея се нагърбват само млади момци или мъже, които са физически здрави, за да могат да се преборят с опасен противник като змея. Младите девойки и жени трябва да се скрият, за да не ги грабне змеят, когато хукне да бяга.
В потайните часове на нощта гончиите се събират на група или групи, ако селището е голямо. Те трябва да са оставили дрехите си до реката и да са чисто голи и боси, като носят само тежките си криваци.
Тръгват от къща на къща като търсят навсякъде, ръчкат с тоягите си във всеки ъгъл и кътче, където може да се е скрил змеят. Обикалят цялото село и землището, с градини, воденици, кошари и всички общи местности, без да проговорят, защото се вярва, че който проговори, ще се разболее от тежка невярна болест, тъй като ще бъде ударен от змея.
![Тайнството на обичая Гонене на змей](https://gradcontent.com/lib/600x350/serpent-dragon.webp)
Когато обиколят навсякъде, отиват до реката, изкъпват се, обличат дрехите си и се прибират тихомълком по домовете си. Смята се, че змеят си е отишъл и ще завали чаканият дъжд.