В словото Божие се казва, че не е живял човек, роден от земна жена, който да е по-голям от Йоан. Това удивително твърдение не се отнася до велик владетел или изявен пълководец, нито дори за смела личност, променила историята на света.
Това, което е важно в земните дела, не е основополагащо в Божиите селения. За Бог значителното постижение минава през борба за истината, скръб, мъка и стоицизъм. Смирението е най-голяма добродетел, а не войнската гордост и себедоказване. На кротките и покорните принадлежи царството на Бога. Един от тези божи човеци е Йоан, известен като Йоан Кръстител или Предтеча, за какъвто сам се е смятал. Макар животът му да е минал в смирение и без материални блага, името му е останало записано в християнската памет завинаги.
Сведения за раждането, живота и дейността на Йоан Кръстител
Първото сведение за Йоан носи знака на изключителността. Става въпрос за срещата на баща му Захария с ангел. Бащата на Захария е свещеник - левит и отговоря за службите в Божия храм. За майката на Йоан - Елисавета се казва, че е от рода Аронов, което значи от същото племе като мъжа си. Наследникът им щял бъде също левит и можел да стане свещеник като баща си.
Съпружеската двойка обаче е вече на възраст и раждането на дете е закъсняло събитие за тях, но ангелът донася вест на Захария, че Елисавета ще роди син. Детето, на име Йоан, се явява братовчед на Исус, защото Елисавета е братовчедка на светата Дева. Раждането на детето е чудо, плод на божията промисъл.
Йоан живее в отшелничество като аскет. Облича се в камилска кожа с колан на кръста и се храни с див мед. Почитан е от хората заради своята святост и някои дори вярвали, че той ще е Месията, но сам Йоан отрича това и казва, че той е Предтечата, който идва преди Божия пратеник.
Заради своята известност сред евреите, много хора идват при него и той ги кръщава във водите на река Йордан, след като се изповядат.
По това време цар на Юдея е Ирод Антипа, син на Ирод Велики, който избива младенците във Витлеем в опит да погуби новия Месия. Ирод Антипа се развежда с жена си и се оженва за Иродиада, която е жена на брат му. Този акт е престъпване на Мойсеевия закон и Йоан не се бои да го каже на Ирод, но разгневеният цар заповядва да затворят Йоан в тъмница. Иродиада също ненавижда Йоан и иска смъртта му, но Ирод се бои да го убие, защото знае колко е популярен сред народа.
Скоро след като Йоан е затворен, цар Ирод празнува рождения си ден и дъщерята на Иродиада - Саломе, танцува на тържеството. Ирод толкова харесва танца на момичето, че се заклева да изпълни всяко нейно искане. Подтиквана от майка си, Саломе настоява да получи главата на Йоан Кръстител. Главата на Кръстителя е донесена на поднос на Саломе и с това се слага край на земните дела на великия Предтеча на Божия син.
На какво ни учи и днес животът на Йоан Кръстител?
Да си християнин е привилегия и отговорност, която трябва да се отстоява с цената на живота. Непоклатимата вяра, стоицизмът и скромността са добродетели, които истински се ценят в християнската ценностна скала. На това ни учи от дистанцията на времето Йоан с делата си в краткия си живот.
Коментари