Психолози от САЩ твърдят, че отличниците в училище имат много слаб психологически старт в живота. Според учените те не могат да се преборят с форсмажорни обстоятелства и да излязат от непредвидена ситуация.
И тъй като ученето им отнеме времето, което останалите деца използват, за да общуват едно с друго, те често се оказват живеещи като че ли в някакъв своя паралелен свят. Те са свикнали повече с книгите, отколкото с хората.
А ученето, уви, не дава разнообразието на опита, който човек трябва да получи в тази възраст. Освен това многознайковците са принудени да се подготвят еднакво добре по всички предмети и затова те нямат време да се спрат на един предмет, който да е профилиран.
Получава се, че отличникът е просто универсален дилетант, тъй като на практика е невъзможно еднакво добре да се справяш както с точните, така и с хуманитарните науки.
Според учените, докато един отличник губи ценно време, като пресмята наум всички варианти на един проблем, то по-глупавият от него вижда проблема и го решава, независимо по какъв начин.
Такова поразително открите са направили психолози след наблюдение на групи доброволци. Специалисти разработили компютърен модел, който имитирал ситуация, в която група хора попада на необитаем остров.
Виртуалните робинзони трябвало не само да оцелеят, но и да използват природните ресурси на острова. За целта всяка група трябвало да разработи свой модел на поведение и начин за добиване на храна.
Участниците в експеримента можели да изберат три вида поведение – да наблюдават какво правят другите и да копират добрите им идеи, да разработват нови стратегии или да извършват действия, за да осъществят стратегиите си.
Сто групи доброволци се състезавали помежду си в продължение на няколко месеца. Победители станали студент по електроника и математик. Те не правели нищо друго, освен да гледат какво правят другите и да копират най-доброто.
Според психолозите това доказва, че ако прекалено много учи, човек се лишава от истинския живот. Според тях копирането на най-доброто поведение на околните е най-изгодната възможност за оцеляване. Това е един вид паразитиране върху свежи идеи, които се генерират от други алгоритми на поведение.