На Велика събота в полунощ водещият службата свещеник трикратно възвестява Възкресението на Христос с възгласа Христос воскресе и богомолците трикратно му отговарят во истину воскресе.
Камбаните бият, а хорът на свещениците изпълнява тропара Христос възкръсна от мъртвите, със смъртта си победи смъртта и на тия, които са в гробовете, живот подари.
Според предания след своята кръстна смърт Христос слиза в Ада, освобождава библейските пророци и праведниците и ги отвежда в небесата.
Така започва новата ера в историята на човечеството - правото на човека на свободен избор - да бъде добър или лош и след смъртта си да постигне Рая или Ада. Обичайно е след възвестяването на Христовото възкресение да се разменят червени великденски яйца.
Храмът се осветява и се провъзгласява вестта за жените мироносици, дошли на гроба. Велика събота се прославя като най-благословения седми ден. Свещеникът, носещ Евангелието и Плащеницата, заедно с народа със запалени свещи обикалят около храма.
Тази тържествена процесия свидетелства, че цялата Вселена е очистена, избавена и възстановена от влизането на живота на света в смъртта. Службата на Велика събота принадлежи вече към Пасхалната неделя. Вечернята на Велика събота се служи заедно с Литургията на св. Василий Велики.
Свещенослужителите сменят тъмните си великопостни одежди с бели пасхални. Сменя се и завесата на Царските двери, покровите на престола, жертвеника, аналоите и т.н. Тези промени и преобличания символизират триумфа на Христос над греха, Дявола и смъртта.
Богослуженията на Велика събота са най-високата точка в православната литургическа традиция. Те не представляват драматическо разиграване на историческите събития на смъртта и погребението на Христос и не са ритуално изобразяване на евангелски сцени.
Тези богослужения са най-дълбокото духовно и литургично проникновение във вечния смисъл на Христовите спасителни действия.
Коментари