Ако за вас Венера Милоска е само статуята без ръце в Лувъра, то знаете твърде малко за един от най-загадъчните произведения на изкуството. Кой е авторът на тази статуя и имала ли е тя ръце, продължава да вълнува всеки почитател на изкуството.
Учените все още си задават десетки въпроси за статуята без ръце, като именно липсите по нея провокират мистериите около Венера, а това я превръща в толкова велика творба.
Въпреки че статуята е назована Венера, тя не представя римската богиня на красотата, а древногръцката Афродита. Името Венера Милоска ѝ е дадено от французите.
Произведението е открито на 8 април 1820 година на остров Милос от гръцкия фермер Йоргос Кентротас. Той е бил в компанията на френския моряк Оливие Вутие, а заедно търсели съкровища от древността край руините на древен град.
Не е ясно какво са се уговорили двамата откриватели, но статуята остава при французина. Той я изпраща на френския консул в Истанбул – маркиз Ривиер и така Венера попада във Франция при видния почитател на изкуството крал Людовик XVIII.
Още тогава започват първите спорове около статуята, защото не всички били съгласни, че това е богинята на красотата. Някои изкуствоведи и до днес смятат, че това е морската богиня Амфитра, която е силно почитана на остров Милос.
Други пък са на мнение, че това е богинята на победата Виктория, а в липсващите си ръце е държала копие.
Но повечето мнения се обединяват около версията, че това е Афродита, а в ръцете си е държала ябълката, която Парис ѝ дава, обявявайки я за най-красивата сред богините.
Знае се, че гъркът и французинът намират статуята с ръцете, но не е известно какво се случва с тях. Във Франция статуята пристига с този недъг, а в последствие е решено да бъде запазена по този начин, вместо да се се ваят нови ръце.
Следите по мрамора ясно показват, че Венера е била пищно украсена – с тиара на главата и ювелирни украшения по полуголото ѝ тяло, но тези бижута също са изчезнали.
Последната загадка около Венера Милоска е нейният автор. Най-подкрепяна е версията, че Венера е изваяна от Александрос Антиохийски около 130 година преди Христа, но се предполага и че авторът ѝ е Праксител и е създадена през класическа епоха – около 480 година преди Христа.