Вече повече от сто години след мистериозния инцидент с Титаник учените продължават да се занимават с гибелта на кораба и да узнават нови подробности за случилото се.
Специалисти, изследващи честотата и размерите на айсбергите с Атлантика, имат ново откритие, свързано с драматичното събитие от 1912 година. Според изследователите причина за злополуката не е само неизпълнение на заповед и несъобразяването с предупреждението за огромни ледени късове.
Геофизици и инженери смятат, че екипажът на емблематичния Титаник просто не е извадил късмет, тъй като по това време се е наблюдавало много голямо количество айсберги около Нюфаундленд.
След трагичния инцидент с забележителния лайнер е основана организацията International Ice Patrol, която следи антарктическите айсберги. Участниците в сдружението разработили елементарен показател за опасност, свързан с опасните ледени късове.
I48N – това е индекс за количеството айсберги над пет метра, които всяка година преминават 48-ия градус северна ширина. Данни на организацията сочат, че през 1912 година тази линия била прекосена от близо 1040 айсберга.
Сезонът, през който се е състояло пътуването на Титаник, според учените също е повлиял по някакъв начин. По думите на експертите през април и май около Нюфаундленд се движат възможно най-много айсберги.
Съществува и още един фактор, увеличил опасността от сблъсък. Дните преди инцидента Централна Атлантика е попаднала в област с високо атмосферно налягане. Заради силния вятър хладни въздушни маси се отправили към Западна Атлантика и южните райони се напълнили с повече айсберги.
Климатичните особености и повишеното количество на огромни ледени късове в Атлантика се оказват от основните причинители на трагичния сблъсък. Не трябва да се подценяват обаче и нарушенията в правилата, смятат специалисти.
Титаник е най-известният британски лайнер, останал в историята заради сблъсъка си с айсберг и трагичното си потъване на 15 април 1912 година. Построен в корабостроителницата Harland and Wolff в Белфаст, той се слави като най-големия пътнически параход в света по онова време.
Коментари