Американски учен си постави амбициозната задача да намери грешките на известния творец Микеланджело при създаването на емблематичната му скулптура Давид.
Теорията на американеца гласи, че Давид е с твърде висок ръст и е идентичен по-скоро с Голиат, отколкото с героя, описан в Библията. Втората грешка е в размера на двете ръце – дясната е забележително по-голяма от лявата.
Третият парадокс идва от лицето, което изразява едновременно гняв и уплах, а изследователят намира това съчетание за несъвместимо.
Една от най-куриозните забележки на културолога е свързана с голотата на статуята. Американецът изтъква факта, че чисто гол мъж не може да влезе в схватка. Кулминацията на всичко идва с констатацията, че Давид е обрязан.
Независимо от съвременната критика, Давид - един от най-често срещаните образи в изкуството на Флоренция - е шедьовър на ренесансовата скулптура, която несъмнено носи огромна популярност на автора й Микеланджело. Създадена е между 1501 и 1504 година, висока е 5.7 метра, изработена е от мрамор.
Давид на Микеланджело се различава от предишни интерпретации, които го изобразяват с главата на убития Голиат (както е при статуите на Донатело и Верокио).
Микеланджело е смятан е за един от тримата гении на Ренесансовото изкуство с Леонардо да Винчи и Рафаело. Творчеството му се отличава с непрекъснато търсене на идеала за красота, физическа и духовна мощ, а също и трагизмът.
Шедьоврите му оказват силно влияние върху Тициан и венецианската живопис и се смятат за основа на стила маниеризъм.
Интересен факт от живота на твореца е, че в своя личен живот е въздържан и скромен. Пред свой ученик той признава: „Колкото и богат може да съм бил, аз винаги съм живял като беден човек“.
Според някои източници Микеланджело е бил безразличен към храната си, хранел се е повече по необходимост, отколкото за удоволствие.
Често е лягал да спи с дрехите и ботушите си. Тези негови навици отблъсквали повечето му ученици, но геният не се е впечатлявал от това, защото по природа бил меланхоличен и сдържан.
Коментари