Да запомните нова информация – например телефонен номер или нова дума на чужд език е едно, а съвсем друга работа е създаването на определен архив в мозъка, който да ви е достъпен винаги, когато имате нужда от него.
Анализ, проведен от изследователи от Харвардското медицинско училище доказва, че сънят помага както за усвояването на нова информация, така и за създаването на архив в мозъка.
Учените са установили, че сънят много помага при запомнянето на нови думи и попълването на речниковия запас. По време на дълъг експеримент изследователите карали доброволци да учат нови думи вечер, като веднага ги подлагали на тестове.
Доброволците спяли по цели нощи в лаборатория, като по време на съня им мозъчната им дейност се записвала с помощта на електроенцефалограма.
На сутринта ставало ясно, че участниците в експеримента успявали да се сетят за новите думи много по-бързо след събуждане, отколкото веднага след като са ги чули за пръв път.
Това явление не се наблюдавало в контролна група от доброволци, които били обучавани рано сутрин и преминавали през тестове късно вечер, като през това време нямали възможност да спят.
Изследването на мозъчните вълни на доброволците по време на сън показало, че дълбокият сън много повече, отколкото бързите движения на очите или лекият сън помагал в усвояването на нова информация.
Учените открили различни типове дейност в спящия мозък. Периодите на сън са кратки, но интензивни избухвания на мозъчна дейност, която отразява информационното предаване между различни области на паметта в мозъка – хипокампуса в дълбочината на мозъка и неокората върху повърхността на мозъка.
Паметта в хипокампуса се зарежда отделно от другите видове памет, а паметта в неокората е свързана с друг вид знания. Доброволците, които спяли повече часове, успешно се справяли с тестовете за нови думи, с което показали, че новите думи са предадени от хипокампуса в неокората по време на сън.
Професор Гарет Гескъл, ръководител на изследването, споделя: „Резултатите от тестовете показват важното значение на съна и основния процес на разширяване на речниковия запас в мозъка. Вероятно по същия начин мозъкът реагира и при други видове обучение”.
Коментари