В случай че никога не сте се сблъсквали с името на Рудолф Щайнер, то няма как да не сте чували за редицата Валфдорски училища и институции, чийто основател е той. Не на самите училища, а на методиката на преподаване. Дори и днес в столичния квартал Гео Милев съществува подобно училище, което е познато като ЧСУ „ Проф. Николай Райнов“.
Но да подхванем темата по-отдалеч.
Рудолф Щайнер, чието пълно име е Рудолф Йозеф Лоренц Щайнер, е роден на 27.02.1861 г. в Кралевец, днешна Хърватия, но тогавашна част от Австрийската империя. Умира на 64 год. възраст на 30.03.1925 г. в Швейцария.
Щайнер произхожда от бедно семейство, но желанието му за учение и просвещение е непоклатимо. Поради финансови причини е принуден за известно време дори да прекъсне обучението си. Успява да завърши Рощокския университет във Виена, в който отявлено проявява интереси към епистемологията, метафизиката и философия на науките. Той е създател на антропософията (духовна наука), такава каквато я познаваме днес, и основател на първото Валдорфско училище.
По своята същност Валдорфската образователна система, която след време се прилага в над 3 500 на брой детски градини, училища и други образователни институции е нещо съвсем ново за времето си. В тях не се е преподавало по метода на наизустяването, което днес ни е познато като „зубрене“.
Децата са били подтиквани от своите преподаватели сами да откриват любовта към науката, както и сами да участват в образователните процеси, така че да запазят любовта към познанията си за цял живот.
Ако се питате защо училищата, създадени по методите на Щайнер не са кръстени Щайнерови, а Валдорфски, то това се дължи на съвсем очевиден факт, а именно че първото подобно училище е било предназначено за децата на работници във фабрика за цигари с името Валдорф- Астория.
Макар по време на нацисткия режим всички подобни училища да са затворени, те отново отварят врати след 1945- та година, а методите на обучение от тях са приети възторжено от редица държави. Валфдорски училища има и днес, защото постигнатите от преподавателите и техните възпитаници резултати са доказали се във времето.
За да сме максимално прецизни относно това какви са методите на преподаване в тях, ще цитираме самия Рудолф Щайнер, който за съжаление не успява да доживее да види с очите си резултатите от собственото си дело.
Ето негови думи за финал на статията ни:
Нашата задача е да намерим методи на преподаване, които непрекъснато ангажират цялото човешко същество. Не бихме успели в това начинание, ако не успяхме да се концентрираме върху развитието на човешкият усет за изкуство.
Няма да сте добри учители, ако се съсредоточите само върху това, което правите, а не върху това кой сте.
За да познаете истински света, погледнете дълбоко в собственото си същество; за да опознаете истински себе си, проявете истински интерес към света.
Малко се постига, ако човек се опита да разбере тези думи теоретично. Много повече може да се спечели, когато човек създава свещени моменти в живота, когато човек е готов енергично да запълни душата си с живото съдържание на такива думи.
Езотеричното или вътрешното познание не се различава от другите видове човешко познание и способности. За обикновения човек е загадка само дотолкова, доколкото писането е загадка за тези, които все още не са се научили да пишат.
Когато през период на фино усъвършенствано обучение сме научили да живеем във въображаемо мислене, когато можем да ангажираме цялото си същество в това въображаемо мислене, откриваме, че то ни потапя в непозната досега реалност.
Ако човечеството трябва да живее в бъдеще по социално правилен начин, човечеството трябва да възпитава децата си по социално правилен начин.
Време за размисъл, нали?
Коментари