През последните години социалната психология изследва как имената влияят върху решения от типа на за кого да се омъжим, на коя улица да живеем, къде да работим…
Изследователи от Пенсилвания, САЩ си поставили за цел да разберат действително как имената влияят на поведението на хората.
По-конкретно учените изследвали дали хората са склонни да работят за определена компания, сравнявайки до колко еднакви са имената на работодателя и на хората, обекти на изследването.
Скорошно изследване в Белгия например установи, че 13 % от хората работят за фирми, чиито първи три букви съвпадат с името им, или това на член от семейството. Подобни изследвания са проведени и в други страни, като резултатите са категорични – съществува ясно изразена връзка между избора на кариера в компания с име, сходно с нашето.
Има и друга проекция на човешкото поведение, определяно от името. В САЩ например 438 хиляди души са дарявали пари на кампании, чиито имена отново са сходни с техните. Същото важало и за бедствията. Американците даряват пари, ако ураган или друг природен катаклизъм разруши части от страната. Оказва се обаче, че хората, които носят име сходно с това на бедствието, даряват много по-често и по-големи суми за пострадалите.
Друга зависимост учените откриват в предопределението, което името оказва на бъдещето професионално развитие на човек. Например все повече стоматолози в световен мащаб се казват Денис.
Освен това все по-често хората на подсъзнателно ниво си избират съпрузи, чиито имена отново са сходни със собствените им.
Изследванията доказват, че доста често хората взимат решения за важни неща, засягащи живота им, на база суеверия и подсъзнание, а не на рационално обосновани разсъждения. Въпреки, че като цяло се възприемаме като разумни същества.
Коментари