Едва ли има човек, който да не е чувал за проклятието на фараоните. Това суеверие идва от факта, че повечето от хората, които проникват в гробниците на някой фараон, мистериозно умират скоро след това.
Съществува обаче и по-малко познато вярване - за прокълнатото число девет. Всъщност това се отнася основно до музиката, по-точно до Деветата симфония на композиторите. Твърди се, че много от композиторите умират, след като създават фаталната симфония, която обаче не е тринадесета, а девета. Откъде идва суеверието?
Понятието за прокълната Девета симфония се свързва най-вече с името на Бетовен. Великият композитор е имал щастлива съдба, славата го е застигнала още приживе. И това става най-вече с неговата Девета симфония и световноизвестната Ода на радостта, с която получава признание за гения си още от съвременниците си.
Това е и последната симфония на великия маестро, която се превръща в много висока мярка не само за колегите му, които творят по същото време, но и за всички композитори по-късно. От тази база възниква представата за проклятието на Деветата симфония. Как се развиват нещата по-късно?
Друг гений на нотите - Шуберт, умира след като завършва своята Девета симфония. Антон Брукнер също издъхва, преди да успее да приключи с Деветата си симфония. А Малер решава да надхитри съдбата и да развали проклятието. Своята Девета симфония той нарича по друг начин - Песен за земята.
Това го успокоява и той решава, че вече може да постави фаталната цифра на следващата си симфония. Не му се удава обаче да завърши тази си творба и умира преди да развали проклятието. Убеждението, че Деветата симфония е предел за всеки творец в областта на музиката, се утвърждава.
Развенчаване на мита за проклятието на деветката
Обвитият с романтично-трагични краски мит обаче е изтъкан от противоречия. Деветата симфония на Шуберт по времето, в което твори Малер, се изпълнява като Седма. Може да се каже, че Шуберт е писал Девета симфония при положение, че се броят и незавършената му Осма, както и Седмата му симфония, която само нахвърля.
Брукнер също няма точно девет симфонии, ако се разгледат всичките му творби подробно. Той има осем завършени. Отделно е написал още две със странна номерация - 0 и 00. С тях цифрата става 10.
Ако разгледаме други известни музикални гении, ще видим, че девет не е някаква уникална и злокобна цифра. Симфониите на Шуман са четири, на Менделсон - пет, а Шостакович е написал цели 15, без да му влияе проклятието.
Все пак подобни тайнствени вярвания засилват интереса около творчеството на тези наистина необикновено талантливи хора.
Коментари