Известеният шедьовър на Пабло Пикасо Приклекналата беднячка е криел втора картина. Това беше установено с помощта на рентгенови лъчи и все още не е ясно кой е нарисувал първото платно.
Експерти по изкуството още през 1992 година забелязали, че има нещо нередно в картината Приклекналата беднячка, тъй като на места обичайният наклон на четката бил променен.
Това се виждало най-вече при лицето на жената, а години по-късно, когато боята започнала да се пропуква, започнал да прозира цветът и на картината отдолу.
Този подход почти винаги е знак или коренна смяна на композицията или за рисуване върху друга картина, коментира Сандра Уебстър-Кук пред британския Гардиън.
До откритието се стигнало с помощта на рентгенови лъчи, а рентгенофлуоресцентният анализ /виж галерията/ е извършен от експерти на Северозападния университет в Торонто.
Проучването е разкрило пейзаж, като на няколко места Пикасо е използвал оригиналните цветове на платното, за да нарисува своята картина Пейзажът най-вероятно е вдъхновен от Барселона, а авторът му все още не е известен.
Учените обаче откриват и още нещо, което не са очаквали – първоначално просякинята на Пикасо е държала парче хляб в дясната си ръка, но незнайно защото в последствие художникът е решил да го махне.
Детайлното проучване разкрива още, че Пикасо е използвал цветовете на хълма от първата картина, за да създаде контурите на жената от своя шедьовър.
Не за първи път под картини на Пикасо са откривани втори платна. Подобно откритие е правено още при Гладещата жена и Синята стая в т.нар. Син период на Пикасо. Експертите предполагат, че е рисувал върху чужди картини, понеже не е имал пари за нови платна.