Учени от университета в Сейнт Андрюс, Великобритания забелязаха, че иновациите при маймуните не се разпространяват по хаотичен начин, а в зависимост от социалната активност на животните в съответната група. Проведено е проучване, което е в подкрепа на твърдението на учените.
Експериментът се провел с помощта на няколко представители на маймуните. Първо учените разделили маймуните на две отделни групи. Във всяка от групите отбелязали какво място заема съответното животно – някои, които били по-активни, били в центъра на събитията, други - по-пасивни, се намирали в периферията на социалното общуване.
След като всички маймуни били разпределени и описани, следващата стъпка в експеримента била във всяка от двете групи да се разпространят знанията относно това как се отваря кутия с лакомства. В самото начало учените решили да обучат само алфа-самците и от двете групи да могат да отварят кутията.
Тъй като тя можела да се отвори по два начина – чрез повдигане на капака и чрез обръщане на кутията, провеждащите експеримента специалисти изучили единия алфа-самец да я отваря обръщайки я.
Другият лидер на групата бил научен да я отваря като повдига капака. След това и двете маймуни били оставени да „информират” останалите в своите групи.
Учените наблюдавали на какъв принцип ще се случи това и кои маймуни по-лесно ще възприемат идеята за отварянето на кутията. Оказва се, че подходът към отваряне на кутията, предложен от лидера, се усвоявал по-бързо от маймуните в групите, които били по-социално активни.
Останалите – по-слабо активните в социален смисъл, имали известни затруднения докато усвоят отварянето на кутията с лакомства.
С това изследване учените успяват да докажат, че и при маймуните има някакъв вид социална мрежа и те (социалните мрежи) далеч не са изобретение на цифровата ера, както сме си мислели.
На този етап учените са успели да проучат само маймуните, но са убедени, че подобно разпространение на информация се среща и при другите видове животни.
Коментари