Добавянето на 25-ти кадър е метод, измислен да въздейства на съзнанието и подсъзнанието на хората. Използва се главно в рекламите. Манипулацията на скритата реклама се крие в поставянето на допълнителен видео кадър. Използването и е забранено в много държави.
Въздействието на 25-ти кадър води до постоянна хипноза, но в по-разсеян вариант. Всеки вид съсредоточаване води до хипноза, а този кадър кара подсъзнанието да реагира на неща, които съзнанието не забелязва.
По този начин тези неща влизат директно в подсъзнанието, без да минават през реалната преценка на съзнанието, което по принцип решава дали даденото е добро или лошо. Съзнанието бива заобиколено, за сметка на директната атака към подсъзнанието.
Самата идея на 25-ти кадър се гради на факта, че човешкото зрение е способно да различи не повече от 24 кадъра в секунда. Затова се използва друг, по-различен като честотност и продължителност кадър, който бива показван за по-малко от 1/24 от секундата. В действителност, през подсъзнанието минава цялата информация, която постъпва в мозъка.
След нейното обработване се включва и съзнанието, което отсява по-голямото количество информация, която по продължителност е повече от 1/25 от секундата, като например в една телевизионна реклама. От всичко това следва, че дори скрита, този вид реклама не е по-силна от обикновената и не въздейства толкова много, колкото някои си мислят.
Принципа на манипулационния 25-ти кадър се постига в момента, когато кинооператорът затваря обектива, за да се смени кадъра. В този момент вторият кинопроектор отваря обектива и показва „25-ти кадър”, т.е. кадърът се показва на зрителя така, както и филмът-точно 24 пъти в секунда. В действителност 25-тият кадър не е скрит кадър-окото отбелязва всеки такъв, но заради инертността на зрението той се слива с подобните и не се откроява.
Този ефект дава възможност дори да се види излишният рекламен кадър, може да се прочете и кратка дума, ако е написана с голям шрифт, и е позната на зрителя. Различаването на 25-тия кадър може да стане и чрез проста компютърна обработка в домашни условия и програма за видео монтаж.
Психологическият ефект на 25-тия кадър в рекламите и други продукции е официално опроверган от Американската асоциация по психология през 1958 година.
Коментари
След като са пуснали тази реклама в киното, всички хора са излезли, само и само да си купят кола. ;)