- 20.10.12 08:59#1Прилики и разлики в религиитеВсяка религия има своя вдъхновена литература, книги, писани от нейните пророци и учители. Ценността, приписвана на тази литература в различните религии, не е една и съща и варира в различните епохи на тяхната история. Всички индуси приемат "Ведите", но не са еднакво съгласни с тяхното тълкуване. Освен това те имат и много други Свещени Писания (Шастри) с различна давност и спорна ценност. Персите имат своите "Гатхи" с "Кхорде Авеста" и други свещени книги. Евреите имат своите "Книги на Закона" (Тора) и Писанията на Пророците. Будистите - своите "Трипитаки" и много други. Християните - своята Библия и Апокрифите със спорен авторитет. Мохамеданите - своя Коран и Хадис.
Всички тези книги, както и други, принадлежащи към живи и мъртви религии, заслужават да бъдат изучавани и трябва да бъдат четени с отворен, чист ум, изпълнен със симпатия. Учените могат да се произнасят върху тяхната истинност, но само духовният човек може да се произнесе върху тяхната духовна ценност. Каквито и спорове да има за техните автори, точност, хората от всички религии могат да ги изучават като документи, заслужаващи всяко почитание, поради тяхната близка връзка с човешкия живот и еволюция, и като поучителни - поради светлината, която хвърлят върху миналата история.
В свещените писания на персите Бог е определен като "Аз съм", "Мъдрост" и "Блаженство" между многото други качества. Самото име Ахура Мазда според някои перси съдържа в себе си Троицата. Защото "Ахура" означава "Този, Което е", Себесъществуващият, "Маз" - "велик", а "Да" "знание". Еврейската религия проповядва, че човек е направен по образ Божи, а в своето вътрешно учение, скрито за народната маса по същата причина, която е имал и Пророка на Арабия - тя говори за Аин-Суф, Единият, който се проявява: като Кетер - "Корона", страната Блаженство на Божеството, коренът на волята у човека; като Бина - "Разум", страната Създаване на Божеството, коренът на познанието у човека; като Хохма - "Мъдрост", Страната Съществувание на Божеството, коренът на дейността у човека.
Това е коренът-истина, лежаща под Троицата, каквито и наименования да се дават на трите съставни части в различните религии: Отец, Син и Свети Дух - в християнството; Шива, Вишну и Брахма - в индуизма; Амитабха, Авалокетешвара и Манжушри - в китайския и тибетския будизъм; Ахура-Мазда, Спенто-(и Ангро) Майниуш и Армаити - у персите; Могъщият, Мъдрият и Милостивият - у мохамеданите; различните наименования на Троицата в Египет, Халдея и други угаснали религии. Всички религии проповядват единогласно тази вътрешна тройна природа на Божеството в проява, отразена в трайността на Вселената, която е Негова проява.ОтговорОтговор с цитат
Facebook
Любими
Twitter
Pinterest