Sanovnik.bg»Статии»Мистерии»Парадоксите на ежедневието, обяснени от психологията

Парадоксите на ежедневието, обяснени от психологията

Антония Р.Антония Р.
Джедай
2k732
Страх

Някои на пръв поглед съвсем парадоксални феномени на поведението могат да бъдат изцяло обяснени от психологията, тъй като и изглеждащото като ирационално, всъщност има своето рационално обяснение.

Колкото по-несъвършени сте, толкова повече ще ви харесват

В старанието си да бъдат харесани, хората винаги демонстрират своите най-добри страни. Изследване на докторът по психология от Станфордския университет Елиът Аронсън обаче показва точно обратното – демонстрирайки своите уязвими места, ние сме по-симпатични за околните, тъй като провокираме чувството им за съпричастност.

Теорията се нарича Ефектът Пратфъл и в нея се казва, че да бъдем несъвършени е най-полезното нещо при създаването на нови контакти.

Тийнейджъри

Очакванията за бъдещето изграждат реалността

Психологът Роберт Розентал се заел да провери тази теория, като раздал тестове за интелигентност, след което съобщил на учителите им фалшиви резултати.

За децата, които постигнали средно ниво, той казал, че са високо интелигентни. След време е отчетено, че тези ученици започнали да се стараят много повече в образоването си, тъй като усещали, че от тях се очакват по-високи резултати.

Психологът заключва, че за да бъде успешен, човек трябва да си поставя високи цели и да се стреми отвъд своите възможности.

Колкото по-голям е изборът, толкова по-недоволни сме от решението

Успех

Психолозите Марк Лепер и Шина Айгън доказват, че колкото по-голям е изборът пред даден човек, толкова по-недоволен е той след взетото решение. Според тях, ако човек иска да живее с усещането, че животът му върви по план, просто трябва да ограничи избора си.

Психологическия феномен е доказан като е наблюдавано поведението на хора в магазини с голям асортимент от стоки и в такъв с по-малък – най-доволни от избора си били хората с най-малко възможности пред себе си.

При друг от експериментите две групи от хора трябвало да избират между сладки – едната трябвало да избира между 24 вида, а втората от 6. Отново по-доволни били хората от втората група.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest