Африканските маски

Африкански маски

Произходът на африканските маски може да се проследи векове назад още от Палеолитния период. Обикновено се изработват от различни видове материал - кожа, метал, различни видове влакна и платове, както и разнообразни дървесни видове. Също така се използват камъни, мед, олово и други благородни метали. Голяма част от маските са боядисани, използвайки охра или други природни оцветители.

В украсяването им също се използва голям набор от орнаменти като миди, черупки от яйца, животински косми и кожа, най–вече за оформянето на косите и брадите на маските. За това как ще бъде направена маската зависи от от предназначението й и дали ще се слага на лицето по подобие на познатите в Европа карнавални и кукерски маски, или ще се слага върху главата. Ритуалните маски са от изключително значение в социалния и културен живот на хората в Западна Африка и Субсахарска Африка.

Основно имат религиозно и духовно значение и предназначение в африканската култура, като най-често се използват по време на ритуални танци. Те могат да се извършат по всякакъв повод – при война, по време на мир, за благоденствие и добра реколта или просто при някакъв вид празненство. Маските се носят и слагат от специално избран за целта танцьор или група от танцьори.

Възможно е, както писахме в по–горните редове, да се постави по 3 начина – върху лицето /Буркина Фасо и Нигерия/, на главата - като шлем, покриващ цялата глава, или да бъде поставена като гребен /Либерия и Сиера Леоне/. В някои общества от Западна Африка, като това на Маконда, маските се използват като орнаменти по тялото и гърдите.

Обредни маски в Африка

Не всеки може да ги изработва, не всеки има този талант и право и поради тази причина хората, които се занимават със създаването им, се славят с по–специален обществен статут. Най-често това изкуство се предава от бащи на синове, заедно със символичното и духовно значение, които носи всеки орнаменти или окраска.

В повечето традиционни африкански култури човекът, който носи маската и изпълнява ритуалите губи своя хуманоиден образ и идентичност и приема този на маската или по–скоро на духа, който тя изобразява. Вярванията са, че в тези маски се вселява духът на някой от предците им и той обладава танцуващия. Тъй като обикновено тези церемонии представляват изобразяването на богове, духове на предци, митологични създания, духове на мъртви хора и даже духове на животни, танцуващият изпада в транс и се явява едни вид медиум между живите и отвъдното, чрез който се извършва диалог.

Доста често до танцуващия стои човек, който превежда и предава думите изговаряни от този с маската, като се смята, че това са слова на предците и на духовете, с които са се свързали чрез ритуала. Ритуалите са винаги придружени с различен вид традиционна африканска музика. Доста голяма част от тях са дълги и много сложни. Освен на специалните церемонии, хора с маски може да се забележат по време на сватби и погребения. Има закони според, които тези маски се носят само от черни мъже, обикновено над средна възраст и с много висок социален статус.

Както е известно, в африканското маскено изкуство е силно закодирано изобразяването на животни биволи, крокодили, антилопи, лъвове и др. Обикновено маската изобразява духа на това животно.

В днешни дни африканските маски се считат за едни от най-великите произведения на изкуството и са цел на хиляди колекционери от цял свят. Те са част от елементите на африканското изкуство, които най–силно повлияват на европейското и световно арт движение през 20–ти век. Течения като кубизма и експресионизма често са вдъхновявани от широкото и разнообразно наследство, предлагано от африканските маски. Много от карнавалите в цял свят до голяма степен също дължат колорита си на Черния континент.

Виж повече

Рейтинг

4.2
Общо 11 гласували
5 5
4 4
3 1
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

LinaViraAssaAmy
LinaViraAssaAmy
21.11.2012 17:53
Културното наследство идва от всички континенти без значение на раса и социална принадлежност, за това се нарича световно!
0
0