Sanovnik.bg»Статии»Загадки на древността»Исторически Личности»Това е голямата муза на Матис, която го крепи в дните преди смъртта му

Това е голямата муза на Матис, която го крепи в дните преди смъртта му

Антония Р.Антония Р.
Джедай
2k732
Лидия Делекторска
Снимка: Pinterest
Лидия Делекторска

Анри Матис е сред всепризнатите гении на модерното изкуство заедно с Пабло Пикасо и Марсел Дюшан. Критиката обаче се изказва ласкаво за него едва през втората половинка на XX век, а най-големи суперлативи събират портретите на неговата голяма муза – Лидия Делекторска.

Лицето на Лидия се появява най-често в платната от последните години на художника. Той я наричал казачката, татарката и сибирячката, а в дома му пристигнала, за да му бъде асистентка.

Рисуване при Матис се появява като наложено хоби, понеже на 20 години го оперират от апендицит и се наложило да и стои вкъщи. Оказва се обаче, че е талант и още същата година излага 5 свои картини в салона на Националното дружество за изящни изкуства.

За няколко месеца Матис се обсебва от изкуството, което разпалва таланта му, но и го въвлича в големи дългове. Художникът си купува творби на Ван Гог, Гоген, Сезан и Реноар.

Неговите картини обаче предизвикват полюсни реакции – хората или много ги харесвали, или се отнасяли към тях с присмех.

Оплюването на картините му обаче секва, след като меценатите Гертруд и Лео Стейн купуват Жената с шапката – платното, събрало най-големи критики в началото на XX век.

Двамата меценати основават академия Матис, в която художникът давал напътствия на млади творци. По това време рисува част от най-популярните си картини като Танцът.

Личният му живот обаче не вървял толкова гладко и след 40 години брачен живот той се разделя със съпругата си. Претърпява и тежка операция заради рак на дебелото черво, която го заковава за инвалидна количка до пълното му възстановяване.

Тогава в дома му идва Лидия Делекторска, която трябвало да асистира на художника, докато се изправи на крака. Тя била рускиня, която пристигнала в Париж, за да търси по-добър живот, но се омъжила за наркоман, който я изправя пред просешка тояга.

Матис започва да рисува болногледачката си от първия ден на запознанството си и въпреки че Лидия също разбирала от изкуство, тя била възпитана в класическата школа и не може да оцени модернизма на Матис.

С нейните портрети обаче той си изгражда специфичен почерг, с какъвто е познат и до днес. Не е известно какви са били отношенията между двамата, но Лидия е била вдъхновение за художника до самата му смърт.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest

Рейтинг

5
51
40
30
20
10
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати