sanovnik.bg»Статии»Сънища»Здрав Сън»Какво представлява сегментираният сън

Какво представлява сегментираният сън

Какво представлява сегментираният сън

От детството ни лекари и родители ни обясняват, че трябва да спим осем часа непрекъснат сън през нощта. До този момент няма алтернативни мнения. Последните медицински и исторически изследвания обаче предоставят все повече доказателства, че осем часа непрекъснат сън изобщо не са толкова естествени за човек, както всички сме си мислели.

Много хора се будят внезапно през нощта. И това обикновено им причинява стрес: хората се притесняват, че няма да се наспят добре или че това е резултат от някакъв здравословен проблем. Но всъщност се оказва, че това е нещо нормално и се нарича сегментиран сън.

Има достатъчно доказателства, че преди масовото разпространение на електричество, хората обикновено са спали по този начин, поради което сегментираният сън се нарича още „прединдустриален“. Той е преоткрит и описан в Сънят, който сме загубили от историка Роджър Ерих. Той анализира записки от дневниците на европейците - англичани, французи, италианци, както и латински записи за годините 1300-1800.

След анализа установява, че те са разделяли нощния си сън на „първи“ или „мъртъв“ и „втори“ или „сутрешен“, между които имало период на будност. Освен това, събуждайки се през нощта, нашите предци изобщо не са лежали в леглото, а били доста активни. Те можели да четат, пишат или да се молят известно време, след което пак заспивали.

Какво представлява сегментираният сън

Сегментираният сън се споменава и в много други източници. Бенджамин Франклин пише за първата дрямка (а primo sonno), която се споменава и в Декамерон на Бокачо. Но към края на 18 век, когато в Западна Европа започва да се формира градска средна класа, в източниците има значително по-малко препратки към сегментиран сън, пише Ерих. А през следващите два века моделите на сън без периоди на нощно будуване започнали да се считат за естествени и нормални в западното общество.

Експериментът на психиатъра Томъс Вер, който той провежда през 1992 г., допълва картината: участниците са били на тъмно цял месец по 14 часа на ден. Към четвъртата седмица графикът им на сън се е променил: те заспали за четири часа, след това останали будни около два часа и отново заспали.

Изглежда, че сънят може да стане сегментиран, ако започнете да ограничавате изкуственото осветление през нощта. Вер или някой от неговите последователи дори предположили, че поради наличието на ярка електрическа светлина, ние лягаме по-късно, отколкото тялото се нуждае, и следователно сме в състояние на постоянно лишаване от сън.

Вер отбелязал, че по време на будност участниците в експеримента му са имали повишени нива на пролактин. Хормонът се свързва наред с други неща, с чувство за мир и хармония, както и с видения, които се случват на границата на съня и будността.

Психиатърът предположил, че съвременните модели на сън са унищожили връзката на човека със света на приказките и фантазията. Съответно връщането към стария модел може да стимулира креативността. Според някои хора това работи. Много често по време на нощното събуждане могат да се намерят някои нови идеи, да се погледне ситуацията от другата страна, да се намери ново решение на стар проблем.

Примерен режим на сегментиран сън и защо е полезен

Сегментиран сън

Режимът на сегментиран сън може да изглежда например така. Лягате си в 22 часа, спите до 2 часа сутринта, събуждате се, заспивате отново в 4 и спите до до 8 сутринта. Нощното пробуждане след известно време се случва от само себе си, без будилник. Единствено когато сте болни или много уморени, е добре да спите без прекъсване. В такива моменти самото тяло обикновено не бърза да се събужда.

Преминаването към сегментиран сън не означава, че животът ви ще се промени магически, след като започнете да спите на сегменти. Но благодарение на нощните събуждания ще имате време да бъдете сами със себе си, което се оказва доста ценно. Изследванията показват, че кратките и доброволни периоди на самота помагат за регулиране на емоциите. А опитът показва, че е вярно: няколко нощни часа, които прекарвате сам, ви позволяват да дадете приоритет на важните неща, да преоцените някои събития и да разберете себе си.

Съвети за тези, които се събуждат посред нощ

Избягвайте ярките нощни светлини. Те превъзбуждат нервната система, така че за мнозина е трудно да заспиват вечер и след събуждане през нощта. Вечер използвайте приглушени светлини в стаята, дори в банята, избягвайте да гледате дълго в екрани, не заспивайте с мобилни устройства. През нощта по време на събуждане можете изобщо да не палите светлината и да седите на тъмно. Но ако това ви притеснява, може би светлината на свещите или матова нощна лампа ще свърши работа в този случай.

Не бързайте. Не скачайте изведнъж от леглото, това ще доведе само до излишно безпокойство. По-добре да ставате бавно, да се затопляте, да мислите за нещо. Времето, прекарано в тишина, насаме със себе си, е много ценен ресурс.

Какво представлява сегментираният сън

Проучете навиците си. Например, когато се събудите, може да ви трябва чаша вода, а през зимата одеяло или по-топли дрехи. Тези неща пригответе вечерта, така че през нощта да не събудите цялата къща, опитвайки се да ги намерите. Изберете какво ще правите предварително - може би това ще бъде размисъл, дихателни упражнения, медитация, четене, рисуване или генериране на нови идеи. Не правете медитационни практики от мобилни приложения и изобщо не хващайте смартфона – добре е да се справите без него в тази ситуация.

Не се придържайте към обезпокоителни мисли. Те ще ви попречат да заспите по-късно. Вземете по-топла завивка, за да влезете във втория период на сън. Затваряйки очи, се взирайте в тъмнината пред клепачите си, слушайте звука на дишането си и се опитайте да се концентрирате върху някои мисли, като ги превръщате в образи и отново заспите.

И макар лекарите да не са убедени в полезността на сигментирания сън, ако все пак се будите нощем, не го изживявайте като проблем, а помислете как да оползотворите времето.

Вижте още за фазите на съня.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest

Рейтинг

5 0
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати