Как да си наваксаме със съня?
How Do We Catch Up on Our Sleep?
sanovnik.bg»Статии»Сънища»Как да си наваксаме със съня?

Как да си наваксаме със съня?

Пламена M.Пламена M.
Джедай
1k475
Спане

Много от нас се опитват да компенсират липсата на сън в работната седмица през уикенда. Оказва се, че това е възможно, но само частично.

Неврологът д-р Кристофър Уинтър е изследвал лечебния ефект, който има спането върху нас. Според неговите наблюдения човек може да си отспи, ако няколко поредни дена преди това не си е доспивал. Ако обаче се лишавате от сън за по-продължителен период като месеци или години, няма как да възстановите загубените мигове на отдих.

Установено е, че хората, които системно не си доспиват, могат да станат по-съсредоточени след 10-часов сън. Трайните последици, които недоспиването нанася върху здравето им обаче, няма как да бъдат неутрализирани.

Учените предупреждават, че прекаленото спане през уикенда също не е полезно. Ако разликата в часовете през почивните дни и седмицата са прекалено големи, това може да стане причина за развитието на хронични болести, диабет, проблеми с теглото и дори рак. Проспиването на по-голямата част от уикенда обърква биологичния ни часовник. А и е изключително непрактично, защото това е единственото ви свободно време и е добре да свършите нещо.

За да си наваксате със съня ефективно и безвредно, разделете разликата в часовете по равно. Ако например през уикенда искате да поспите два часа повече, то легнете един час по-рано и спете час повече. Не правете експерименти със себе си, като например да си легнете 5 часа по-късно и да спите 7 часа след обичайното си време за ставане. Това е крайно нездравословно и ще ви накара да се чувствате дори по-изморени от преди.

Събуждане

За да се предпазите от негативните ефекти от недоспиването, си позволявайте кратки дрямки. 15-20 минути сън възвръщат силата и енергията ви. Не прекалявайте с тях, тъй като това може да доведе до обратния ефект.

От особено значение е това почивката ви да е качествена. Изключете будилника и телевизора, спрете звука на телефона и се отдайте на дълбок и заслужен сън.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest