Ефектът Армстронг

Ефект на Армстронг

Ефектът на Армстронг, често наричан и границата или линията на Армстронг, е тази височина в атмосферата на около 19 километра от повърхността, където газът в атмосферно налягане е с по-ниско от налягането от парите в човешкото тяло при 37 градуса температура.

Изразява се с бързото превръщане на течностите в газови мехурчета, които се натрупват в кръвта и се появяват под формата на кипене при нормални температури.

С други думи - това е височината, при която, ако човек отиде незащитен, кръвта в тялото му започва да кипи.

Ефектът на Армстронг има изключително значение в авиацията и космонавтиката за оцеляването на пилоти, парашутисти и астронавти в случай на повреда в кабината, в която се намират и регулаторите на налягането откажат.

Наблюдавани са случаи на преминаване на линията на Армстронг. Знае се, че при внезапна декомпресия на кабината, когато самолет е на повече от 19 километра височина, газовете в тялото се разширяват мигновено. От очите, устата и ушите на изложените на ефекта буквално след десет секунди започва да излиза пяна. Те губят съзнание след 3 до 6 секунди, а след още 5 са мъртви.

Космонавт

Ефектът на Армстронг е кръстен на инж. Хари Джордж Армстронг (1899-1983), основател на катедрата по авиационна и космическа медицина на въоръжените сили на САЩ през 1947 година в щата Тексас.

Доктор Армстронг е първият учен, който изследва през 1935 година феномена на така нареченото студено кипене при височина от 19 хиляди метра. Той определя и най-високата горна граница, при която хората не могат да оцелеят, без да са защитени от декомпресиращ костюм.

За преодоляване на границата Армстронг в нехерметизирани кабини са изобретени специални костюми. Когато са на повече от 15 километра височина, пилотите носят маски, осигуряващи им постоянно високи количества от чист кислород. Непрестанният приток на кислород и постоянното му вдишване предотвратява хипоксията, объркването и загубата на съзнание.

При модерните американски самолети на САЩ F-22 и F-35, летящи на повече от 18 километра височина, пилотите са облечени в специални костюми с противоналягане.

В случай на спадане на налягането в пилотската кабина, системата за кислород преминава в режим на положително налягане и доставя кислород в маска със запечатване. Отделно от това дрехите на пилота се издуват пропорционално на налягането.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest