Малкото сън и преумората водят до диабет

Thursday, 12 March 2009

Изнурителната работа дълги или нетрадиционни часове и без почивка през работната седмица увеличава значително риска от диабет от 2-ри тип, твърдят нюйоркски учени.

Малкото сън и преумората водят до диабет

Хората, които спят по-малко от шест часа на денонощие, са по-склонни да развият състояние, предшестващо появата на коварната захарна болест, която вече придобива размерите на световна епидемия. То е известно като намален глюкозен толеранс (НГТ).

Според учените шестгодишното изследване затвърждава отдавна известния в медицината факт - че недоспиването има дълбоко отражение върху здравословното състояние на човека.

Диабет 2 възниква, когато тялото произвежда инсулин, но не използва ефективно хормона, за да редуцира нивата на глюкоза в кръвта. Един от трамплините към това заболяване е НГТ, т.е. когато нивата на кръвната захар са високи, но все още не достатъчно, за да бъде поставена окончателна диагноза "диабет".

Екипът учени от Университета в Бъфало, Ню Йорк, изследвали група доброволци в продължение на шест години. Те установили, че участниците, които се преуморявали и спели не повече от шест часа на нощ през работната седмица, са 4, 65 пъти по-предразположени към НТГ, в сравнение с тези, които имали по-лек режим и спели между шест и осем часа. Роля в тази връзка играят хормоните и състоянието на нервната система.

Според скорошно изследване редовната сиеста също може да увеличи риска от диабет 2 - вероятно поради факта, че следобедният сън компенсира недостатъчния нощен, което променя всекидневния ритъм на организма.

Друга причина би могла да бъде фактът, че липсата на добра нощна почивка води до натрупването на килограми, което е един от факторите за развиване на болестта, обясняват учените.

Има доказателства, че недостатъчният сън буквално "оплесква" хормоните на апетита, така че ядем повече и "грешните" неща. Умората пък води до глад за захарни, калорични храни.

Гласувай:
(0 Гласа)
Добави Коментар

Бъди първият, който ще коментира тук!