Спокоен сън

Съвети за спокоен сън

Здравият и спокоен сън зависи от начина на живот през деня, особено вечерта и по-точно от следните фактори:

I. ХРАНЕНЕТО

а) времето за вечеря

За спокойния сън има значение какво и колко ядем през деня и особено вечерта. Най-важни изисквания за вечерята.

1. Вечерята трябва да бъде между 17 и 18 часа, за да може храната да се смели до 22 часа и да спим спокойно. След 17-18 часа функциите на стомаха и на всички органи затихват и намаляват. Във всеки случай вечерята трябва да бъде 3-4 часа преди часа за лягане.

Ако приемем храна по-късно, голяма част от нея ще остане неразградена и неусвоена и ще се получи замърсяване на организма с шлаки, токсини, а част от нея ще се отложи като мазнини.

б) качеството на храната

От голямо значение за спокойния сън е каква храна приемаме вечер.

Храната не трябва да бъде дразнеща стомашно-чревния тракт: лютива, много кисела, съдържаща топлинно обработени мазнини (растително масло, мас), тъй като се получават вредни и дразнещи стомаха вещества.

в) количество на храната за вечеря да бъде малко

г)течностите

Не пийте кафе, какао, не яжте шоколад вечер.

Кафе

Кофеинът, съдържащ се в кафето, е стимулант и най-често са нужни 6-8 часа, за да се освободим от въздействието му. Някои асимилират по-бавно кофеина и именно следобедното кафе пречи на съня, който става по-лек и с чести събуждания.

Въглеродните окиси, съдържащи се в газираните напитки, действат разрушително на нервните клетки и стесняват кръвоносните съдове, дразнят лигавицата на стомаха, поради което употребата им вечер сигурно ще предизвика безсъние.

Привикнете към билковите успокояващи чайове вечер (маточина, липа, мента, валериана и др), подсладени с мед.

II. ДВИЖЕНИЕТО

Важно условие за спокоен сън е минимално необходимото движение от 2 часа (5-6 км.), което подобрява обмяната, закалява и успокоява нервната система. Балансът между приетата енергия с храната и изразходваната енергия е най-важен за здравето на човека. Д-р Ф. Батманжелидж в книгата си „Ти не си болен, а жаден" на ИК „Здраве и щастие" посочва, че разходката 1 час сутрин и 1 час вечер след вечеря на чист въздух ще поддържа нормално количество ензими, необходими за смилане на храната и изгаряне на мазнините през цялото денонощие.

III. ВЪЗДУХЪТ. За спокойния сън вечер е важно да спим в проветрено помещение, на чист въздух. Не допускайте пушене вечер в стаята, където спите, защото дори и след проветряване миризмата на тютюн най-често остава.

IV. СЛЪНЦЕТО. Продължителното излагане или движение на слънце или движение през деня може да бъде причина за безсъние, тъй като възбужда нервната система.

V. ВОДАТА Вземането на душ вечер, 1 час преди лягане с приятно топла вода, засилва кръвообращението, успокоява нервната система и благоприятства здравия и спокоен сън.

Смяната на топлата със студена вода укрепва нервната и имунна система

VI. ЧАСЪТ ЗА ЛЯГАНЕ

Лягайте рано — 22-23 часа. Сънят от 22 до 24 часа е най-пълноценен. Късното лягане води до преизтощение на нервната система и безсъние. След 12-14 часа бодърстване и работа, на организма му е нужна почивка за възстановяване и ново зареждане, особено на храносмилателната система и на надбъбречните жлези.

Билков чай с мед

VII. ПРИРОДНИ СРЕДСТВА ЗА СПОКОЕН СЪН

Пийте чаша прясно мляко (подсладено с мед) преди сън. Млякото съдържа триптофан — естествено приспивателно средство. Прясното мляко неутрализира киселините в стомаха и го успокоява. Чаша вода, подсладена с малко мед, също много успокоява и води до спокоен сън.

- Намажете си лицето или само челото и край ушите с мед и легнете за сън. Скоро ще се унесете и ще заспите.

- Чаша билков чай (маточина, липа, валериана, мента, глог) вечер води до спокоен сън.

- с 1/2 таблетка валидол под езика може да заспите.

- Използвайте билкови възглавнички за сън.

- Легнете и си пуснете хубава, успокояваща музика. Отпуснете цялото си тяло постепенно, бавно, от главата до ходилата и релаксирайте, като мислено си повтаряйте текста за релаксация.

- Легнете и бройте мислено от 1, докато заспите.

- Проведете масажи (точков и четков) вечер, преди сън. Масажирайте главата си, врата, челото, край слепоочията. Масажът ще подобри оросяването на нервните клетки и ще ви помогне бързо да заспите.

- Старайте се да бъдете спокойни вечер. Избягвайте конфликтните ситуации, лошите мисли и чувства, неприятните разговори през деня и вечер.

4.3
Общо 19 гласували
5 9
4 6
3 4
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (2)

Изпрати
Велинов
Велинов
05.01.2013 18:08
Мисля , че статията е добра и още тази вечер ще си легна рано , тъй като винаги имам проблеми със съня .
2
0
La Chupakabra
La Chupakabra
30.06.2011 15:47
Легнете и бройте мислено до 1.
2
1